Omagiu conducatorului iubit

Prin clasa a zecea mi-am petrecut multe zile de vară pe Stadionul Național la pregătirile pentru 23 august, alături de alte sute de liceeni, când scriam numele conducătorului iubit din corpurile noastre. Dar la acea vreme, astfel de ieșiri erau chiar amuzante, știu că ne distram mult și nici nu se punea problema să-l urâm pe personaj, ba dimpotrivă, ne părea bine că facem sport și că avem prilejul să vorbim și cu alți colegi, ca într-o frăție creată adhoc sub umbrela neagră a patriotismului deșănțat. Îmbrăcate în fuste și bluze roșii, albastre sau galbene, ne tot agitam ca la o sală de fitness și apoi ne lăudam în fața blocului că am fost la defilare, la repetiții și că am fost ba litera C, ba E, după cum stabileau coregrafii specializați în osanale.

Eram un copil nealimentat de ură, revoltă și nesupunere, lucruri care intră în tine cu timpul când devii tot mai supărat, mai acru și mai de neînțeles pentru tinerii care te înconjoară. Azi, la decenii distanță, dacă văd o mega-adunare mi se pare ceva grotesc, penibil, dizgrațios și îmi vin în minte crucile sub care se odihnesc tinerii curajoși care au ieșit cu pieptul în față, pe străzi, în 1989. Sunt toate la fel în cimitirul Eroii Revoluției, albe și reci, egale ca moartea, și parcă prind viață și repetă cu o voce fără culoare ”Totul a fost de prisos” și ție ți se face rușine că nu i-ai putut răzbuna.

Și oamenii aduși cu autobuzele să aplaude la fel de fel de întâlniri sub flamura partidului mi se par acum niște figuranți jenanți dintr-o piesă proastă care se tot repetă după un scenariu lipsit de imaginație, până când ajung să cred că minciuna, plătită sau nu, e naturală și se înmulțește agresiv, în timp ce adevărul se stinge obosit de atâta luptă.

Lasă un răspuns

