Pa mamaie, pa tataie!

Intr-un ciudat dar poate neintamplator curs al vietii, n-am apucat sa-mi iau ramas bun de la bunicii mei inainte de a se duce. Am facut asta insa, putin cate putin, ani in sir in care fiecare vizita la ei era urmata de nesfarsite pupaturi si strangeri in brate, de incurajari si promisiuni ca ne vom revedea curand. Pa mamaie, pa tataie! Le spuneam asta de zece ori si nu mai ma induram sa ies din imbratisarile lor. Subtiati de vreme si parca tot mai mici cu fiecare vizita, stateau amandoi pe bancuta din fata casei si din fetele lor se revarsa atata dragoste ca nu mai ma saturam privindu-i. Pa mamaie, pa tataie! Ma urmareau atenti cu privirea pana la capatul strazii, acolo unde venea tramvaiul care sa ma duca in cea de-a doua casa a mea. Si intotdeauna sfarsitul strazii venea mult prea repede pentru cata recunostinta voiam sa le transmit cu un simplu gest cu mana in care depuneam sarutari pe care le suflam catre ei, invaluindu-i intr-o magie numai de noi stiuta. Pa mamaie, pa tataie! Din trei in trei metri ma intorceam spre ei pentru noi clipe de iubire si uneori imi ascundeam lacrimile pricinuite de un gand nefericit si constant ca intr-o zi nu-i voi mai vedea pe bancuta modesta din fata casei. Pa mamaie, pa tataie!
A trecut atata timp de cand le-am pierdut imbratisarile si nu pot sa spun Adio pentru ca in sufletul meu vor ramane nemuritori. Au plecat doar putin sa-si odihneasca batranetile. Pa mamaie, pa tataie!

7 responses to this post.

  1. măcar te-ai bucurat de ei… noi, cei care nu am avut deloc bunici, nici nu știm cum e să primești aripi de la cei ce te iubesc și au grijă de tine. fericire pentru tine, tristețe pentru noi! 🙂

    Răspunde

  2. Posted by ANCA N. on 20 Iulie 2012 at 18:59

    Excelent. mi-au dat lacrimile, parca ai vorbit ptr mine.

    Răspunde

  3. Posted by Alice on 20 Iulie 2012 at 19:17

    Movila lui Burcel de Vasile Alecsandri. In memoria lui mamaie.

    Într-o zi de sărbătoare,
    Într-o zi cu mândru soare
    Care lumea-nveselea
    Și cu aur o-nvelea,
    Iată, mări, se ivea, Ca alt soare strălucea Domnul Ștefan cel vestit, Domnul cel nebiruit! El pe cal încăleca Și cu mulți voinici pleca De la scara curții lui La biserică-n Vaslui.[2] Clopotele răsunau, Steagurile-i se-nchinau, Armăsarii spumegau, Frâiele și le mușcau, Iar poporul tot striga: „Să trăiești, măria-ta!” Când aproape de intrare, Ce s-aude-n depărtare? Glas de om chiuind tare: „Hai, ho, ța, ho, Bourean, Trage brazdă pe tapșan.” Ștefan-vodă se oprea Și din gură-așa grăia: „Auzit-ați, auzit Glas de român necăjit? Într-o clipă să-l găsiți, Și cu el aici să fiți.” Cinci panțiri se alegeau, Pe Vaslui în sus mergeau Pân’ zăreau într-o movilă Un român arând în silă Și movila brăzduind Și din gură chiuind: „Hai, ho, ța, ho, Bourean, Trage brazdă pe tapșan!” Cei panțiri descălecară, Pe român îl ferecară, La Vaslui îl aduceau Și la Domnul mi-l duceau: „Măi române, să n-ai teamă, Spune nouă cum te cheamă?” „Teamă n-am că sunt român! Teamă n-am, că-mi ești stăpân! Tu ești Ștefan domn cel mare Care-n lume seamăn n-are Și eu sunt Șoiman Burcel, Puișor de voinicel!” „Să trăiești dacă n-ai teamă! Dă-ne nouă bună seamă Cum de te-ai păcătuit Să te-apuci de plugărit, Tocma-n zi de sărbătoare, Tocma-n timp de închinare?”[3] „Doamne, pun mâna la piept Și mă jur să-ți spun cu drept. Pân-a nu-ajunge plugar Aveam falnic armăsar Și o ghioagă nestrujită Cu piroane țintuită, Care când o învârteam Proașcă prin dușmani făceam, Câte opt pe loc turteam! Alelei! pe când eram Om întreg de mă luptam, Mulți păgâni am mai stricat! Multe capete-am fărmat De tătari și de lifteni Și de falnici ungureni! Iar în loc la Războieni[4] Mi-a căzut ghioaga din mână De o sabie păgână: Dar n-a căzut numai ea, A căzut și mâna mea Cu păgânu-alăturea!… De-atunci n-am ce să mă fac C-am ajuns un biet sărac, Nici n-am casă, nici n-am plug, Nici juncani ca să-i înjug! Toată vara m-am rugat De bogații cei din sat Să-mi dea plugul ca să ar… Mi-a fost ruga în zadar. Atunci, Doamne, mă-ntorsei, La tătari că mă dusei, Un plug mare că prinsei, Și c-un bou îl înjugai Și de lucru m-apucai, Că săracul n-are soare, Nici zile de sărbătoare, Ci tot zile lucrătoare!” Domnul Ștefan l-asculta Și din gură cuvânta: „Măi Burcele, fătul meu! Iată ce hotărăsc eu: Ia-ți un plug cu șase boi Și mergi bogat de la noi. Ia-ți movila răzășie Ca s-o ai de plugărie, Dar în vârfu-i să te-așezi, Ca stejar să priveghezi, Și tătarii de-i vedea C-au intrat în țara mea, Tu să strigi cât ce-i putea: Sai, Ștefane, la hotare C-a intrat sabie-n țară![5] Atunci eu te-oi auzi, Ca un zmeu m-oi repezi Și nici urmă-a rămânea De tătari în țara mea!”

    Răspunde

  4. Posted by Alexandra E. on 20 Iulie 2012 at 20:04

    M-a impresionat tare! Chiar mi-au dat lacrimile, mai ales ca inteleg perfect trairile tale, eu avand exact aceeasi experienta, aceeasi mare dragoste fata de bunicii (in mod special pentru Maia, bunicul fiind prea bolnav sa poata participa intens la copilaria mea), care m-au crescut. Iti spun sincer ca ina visez, cu tristete, strada cu pietrele pe care calcam indepartandu-ma de Maia (l-am transformat in nume propriu…), care statea in poarta sa ma urmareasca cu privirea,pana nu ne mai puteam vedea, cu zambetul ei cald, care imi dadea curaj. Randurile tale sunt atat de patrunse de simtire adevarata, expresive, nostalgice, emanand frumusetea ta interioara!

    Inspiratie si impliniri!

    Sanda

    Răspunde

  5. Posted by Ioana Crihana on 1 August 2012 at 18:44

    Amintiri cu bunici care ne-au alinat cu imbratisarile lor. Care ne-au bucurat zilele si ne-au urmarit cu dragoste de-a lungul drumului, dar si al cresterii noastre: Cand ma gandesc la mamaia mea, o vad si acum, maicuta garbovita in cadrul portii, si mi se umple inima de bine. A fericit-o Dumnezeu cu o viata lunga si binecuvantata. S-a stins usor si fara regrete la 92 de ani. As vrea sa-i pot asculta si astazi vorbele de duh si sa-i simt grija pentru mine. De cand s-a prapadit, nu am mai simtit niciodatata atata sinceritate cand ma intreba cu ingrijorare: mai poti, mamaie, mai poti, sa nu te-mbolnavesti, mamaie, ca prea esti pipotoasa”

    Răspunde

Lasă un răspuns

